~FARM @ BATU PAHAT, JOHOR - Since 2006 ~ Mobile # WhatsApp Sani Zizan Omar:016 767 8575 / 013 7144 676

Translate

Jumaat, 30 Januari 2009

Tinjauan Ke Karbo Boer Goats Dan Red Rock Dorpers Di South Australia















Pada hari ini 26hb.Jan. 2009 sekali lagi saya menjejakan kaki saya Ke South Australia dengan suhu kepanasan hampir mencecah 45.7c. Kalau dulunya saya ke sini dengan tujuan menjalankan
tugas saya dengan bekerja untuk majikan saya yang bebangsa Australia, tapi itu hanya di Bandar Adelaide sahaja dan kaki ini tidak pernah melangkah ke kawsan pendalamam Adelaide.Apatah lagi ke kawasan pertanian dan penternakan di sana.

Perjalanan ke Farm KARBO Boer Goats mengambil masa kira-kira 2 jam. Dengan kepanasan purata adalah 45.7c yang mana itu merupakan record pertama kepanasan yang di catatan di South Australia. Pandangan bukit bukau di sepanjang perjalan tersebut tak menjemukan saya sepanjang perjalan tersebut. Kira-kira jam 11:30 pagi waktu di South Australia akhirnya Kami sampai di farm Karbo Boer Gotas, saya di sambut baik dan ramah oleh Pat Edson (seorang wanita berumur lewat 50an) bersama suaminya.

Pad Edson cendrong menternak dan membiakan baka Boer sementara suaminya lebih cendrong menternak dan membiakan baka white Dorpers. Pat telah membawa kami kesekitar ladang mereka ( amat luas). Malangnya cuaca terlalu panas jadi saya tak dapat memebelai kambing-kambing tersebut yang kelihatan sungguh umpppp !! walaupun mereka terdedah pada kepansan chahya matahari dengan suhu mencecah 45.7c
namun mereka kelihatan amat tenang. Begitulah daya tahan kambing Boer .....

Diantara bloodline beliau FB Buck bloodline Karbo Tarzan T66 Karbo Annie Y 807, Karbo U59 dan Karbo King U117 dan bagi Doe dari bloodline Jim Boer .......................
Kambing Boer beliau telah beberapa kali mememengi diberapa pertujukan di serata Australia.
Begitu juga dengan White Dorpers kepunyaan suami beliau. Edison 931 dan 430 pernah menjadi champion Ram Adelaide Royal.