~FARM @ BATU PAHAT, JOHOR - Since 2006 ~ Mobile # WhatsApp Sani Zizan Omar:016 767 8575 / 013 7144 676

Translate

Rabu, 22 Oktober 2008

Ciri Ciri Boer

Beberapa tips untuk mengenali boer terbaik sebagai ternakan kita.



Boer FB Buck

CIRI_CIRI khusus untuk kambing jantan Boer terbaik adalah terbahagi kepada beberapa sudut :-

Leher pejantan perlu besar dan panjang. ini memberi jumlah daging yg banyak. jantan yg memiliki leher yg sebegini amat senang membesar jika nutrien nya cukup dan ketinggian nya menolongnya untuk kawin dengan lebih aggresive. Kaki serta bahagian depan badannya perlu lebih tinggi dari dari bahagian belakang. ini penting untuk memanjat dan mengawan Kambing betina tersebut. senang untuk melaraskan alat jantinanya dan kena tepat pada alat jantina si betina. Badan jantan perlu panjang, tidak lurus serta mesti ada curve pada pinggulnya yg sedikit menaik dari bahagian tengah badan. curve di bahagian pinggul itu perlu bulat jika dilihat dari sisi dan juga belakang kambing. perut tidak terlalu besar dan tidak bulat. ini satu ciri yg penting. pinggul yg sebegini memberikan lebih daging dan bahagian belakang ini mempunyai nilai yg tinggi jika kita jual on special cut. Perut yg besar serta bulat tidak mempunyai nilai2 komersial yg tinggi pasal tiada daging. cuma jumlah najis yg menurunkan peratus karkas.
Zakar kambing perlu juga di teliti. Bila kambing ni tergeliat atau beriadah, seringkali zakar nya keluar, pada masa nih, perhatikan cara zakar itu keluar dan masuk, pilih jantan yg zakarnya keluar straight dah agak lurus. maksudnya yg smooth jer kuar masuknya. jangan malu2 untuk intai2 si jantan ni. Ni penting untuk poket kita di masa depan. testicles atau telur nya juga perlu di perati, di raba dan di nilai. pilih yg telurnya besar, rapat pada badan..tidak lanjut, saiz kanan dan kiri sama serta berbentuk bulat curve di bawahnya. tiada benjolan jika diraba serta tidak ada luka dan kudis. ini penting untuk penghasilan sperma berkualiti serta banyak dan dapat di pancutkan dengan baik dalam vagina si betina.Paha kambing jantan tu perlu besar, lebar dan menampak kan yg dia ada daging. jangan pilih yg ala ala nak berdaging jer. tu biasanya kurang potensi bila kita gemuk kan.Cara jantan tu jalan pulak kita kena tengok juga. Perhatikan step dia, pilih yg tegap jalan nya yg.macho jalannya, mendada dan kepala asik mendongak. jenis ni cepat sket bereaksi bila ada betina ngurat. yg jenis tunduk pulak ganas bila buat “kerja” tapi lembab sket bab ayat betina. Dan yg paling penting, gunakan baka jantan boer yg fullblood dan mempunyai latar belakang penternak asal yg di ketahui. senang nanati nak refer atau nak buat analisa.


Boer FB Does
Untuk menilai kambing boer betina ni sebenarnya memang agak sukar dan perlu di teliti secara pengamatan fizikal secara langsung, maknanya kena citer benda ni depan kambing tersebut. Tip- tip untuk mengenali nya ada tetapi secara jujur, tak ramai yang tau mengaplikasikannya. Cuma org boleh berbicara bedasarkan teori sahaja dan apabila berhadapan dengan kambing boer, tidak boleh judge crosses ke berapa kambing tersebut. masalah yg lazim terjadi di sebabkan kambing boer cross ni berkepala coklat walaupun dari crosess F2 , F3, F4 hingga ke Fullblood. jadi susah nak ikut guidelines colour conformity dari South Africa nih..kalau based kepala coklat ni banyak lah org buleh cakap dia punya fullblood. Sedangkan, warna kepala adalah tidak berapa penting berbanding pyhisical apperances yg lain. Ada fullblood hitam dan fullblood boer yg berwarna putih atau savannah. Cara yg paling tepat nak tau crosses ke berapa nih ialah kita kena menguji darah nya berdasarkan struktur DNA serta profile nya. masalah nya kita takde lab and lab sumer kat gomen so kira tak berapa praktikal lah. even kat australia pun dia orang tak gemar sgt benda2 nih.

Cara yg boleh diguna pakai adalah bedasarkan pemerhatian beberapa karakter fizikal nya termasuk body score dan keadaan kambing tersebut. banyak rujukan yang boleh dibaca cuma secara jujur, susah nak apply. benda ni kena learn through experience… tu penting
Biasanya, anda cari fulblood yang cantik dan buat sebagai benchmark. maknanya, ambik boer crosses dan compare dengan fullblood betina nih. kalau lebih mirip pada fullblood doe dia punya apperance maka tinggi jugalah darah boer dalam peratusan darahnya. Roman nose, neck, body length, horn dan standing posture tu antara ciri2 yg buleh di jadikan tauladan nak buat comparison. Biasa nya ciri2 yg dekat dengan fullblood mewakili F5 keatas
yg sedang2 sket F4 dan lebih dekat ngan feral punya karakter adalah F3 dan yang mcm feral adalah F2. Bagi meamatan saya, to be fair, always look at the appearance kambing tersebut. Boer is a meat goat, so body should be round and fat. kaki kurus and perut besar jgn ambik. tinggi sgt badan nya pun fault juga. leher shed should be long and wide. and yg paling penting berat nya lebih tapi umurnya kurang...












Feral
Feral Kambing liar Australia. Petani di sana menangkapnya disekitar hutan dan menjualnya keseluruh dunia, termasok Malaysia.






Boer F1
Boer FB jantan yang di kacukkan dengan kambing feral betina yang berwarna putih. Menghasilkan boer F1. Berwarna putih keseluruhan dan bentuk badan masih bercirikan feral.




Boer F2

Boer FB dikacukkan denga boer F1 menghasilkan boer F2. Ciri-ciri utamanya ialah kepala berwarna coklat tetapi agak kabur warnanya. Bentuk badannya juga masih kurang ciri-ciri boer yang berkualiti.



Boer F3

Boer F3 adalah kacukan antara boer FB dengan boer F2. Ciri-ciri utamanya ialah kepala berwarna coklat kemerah-merahan. Bentuk badan menyerupai kambing boer FB. Kualitinya
sangat baik dan banyak dibawa masuk ke Malaysia.











Boer F4




Begitu juga boer F4. Ia juga merupakan kacukan antara boer FB dengan F3. Kepalanya berwarna coklat lebih gelap berbanding boer F3. Keseluruhan kepalanya coklat kemerah-merahan dan kehitam-hitaman. Bentuk badan menyerupai kambing boer FB juga.







Secara keseluruhannya, kelihatan boer purebreed hampir
sama dengan boer FB. Cuma terdapat tompok-tompok putih atau tompok-tompok coklat di badannya. Warna coklat kemerah-merahan bukan hanya terdapat di kepala tetapi turut terdapat di badan. Boer generasi ini juga sangat berkualiti untuk dijadikan baka.