~FARM @ BATU PAHAT, JOHOR - Since 2006 ~ Mobile # WhatsApp Sani Zizan Omar:016 767 8575 / 013 7144 676

Translate

Sabtu, 25 April 2009

Sydeny Royal Show



















Kini telah hampir sebulan saya menghabiskan cuti saya di Aussie di sampaing menijau dan membuat lawatan di berapa Boer farm di sekitar Queensland dan NSW dan Di kesempatan ini juga saya ingin menulis sedikit pengalaman yang ingin saya kongsi bersama dengan rakan-rakan ternak yang lain. Sepertimana di Malaysia kita amat bebanga dengan MAHA. Malaysia dapat menganjurkan MAHA dengan jayanya. Sementara di sini Saya sempat melawat Sydney Royal Easter yg berlansung Sydeny Showground di Sydeny olimpik park dari berlansung pada 9-22 April 2009 yang lalu. Australia Sydney Royal Easter adalah yang merupakan acara tahuanan nasional yg terbesar di Australia yang menampilkan gambaran dan warisan budaya Australia dengan bertujuan untuk mengakui prestasi dalam bidang pertanian melalui kompetisi, dan meningkatkan kesedaran kepada para petani dan peladang disana sebagai platform dalam bidang pertanian untuk masa hadapan










Diantara Persedian Awal sebelum pertandingan dijalankan



























Sekitar 15,000 perserta menunjukkan hasil kerja yang terbaik dalam bidang masing-masing seperti peternakan, seni, makanan dan bemacam-macam lagi bersaing untuk merebut juara Sydney Royal Blue Ribbon dalam bidang masing-masing. Di ringkaskan cerita saya berkesempatan untuk melihat dan menijau pertunjukan tersebut pada 20-21hb April kerana di tarikh-tarikh tersebut merupakan tarikh pertunjukan dan pertandingan bebagai jenis kambing termasuklah kambing boer,bebagai jenis lembu dan juga biri-biri ( show for the pig saya tak minat nak tengok hihihi)
Bagi pertandingan kambing boer hakim bagi pertanding tersebuat di adili oleh Hakim dari South Afrika dan sebahagianya dari Australia.
Semasa disana saya sempat merakam beberapa keeping gambar dan saya ingin bekongsi dengan rakan rakan penternak yang lain



















Jim Bore bediri megah disamping
Kambing boernya





Antara lain yang menarik perhatian saya














Yang Mana lebih Cun ???







































Sebaghagian dari Pelajar Sekolah turut sama
terlibat sama mempersembahkan
hasil projek sekolah mereka,dalam bidang ternakan satu
penerapan yg masih tiada di negar kita.















Contoh Bulu atau wool terbaik dari biri-biri