~FARM @ BATU PAHAT, JOHOR - Since 2006 ~ Mobile # WhatsApp Sani Zizan Omar:016 767 8575 / 013 7144 676

Translate

Jumaat, 14 November 2008

Jauh berjalan luas pandangan

Setelah 2 tahun berkecimpomg dalam dunia perkambingan suka duka di harungi dengan kesyukuran . PB Ramunia telah memasukan berapa shipment sepanjang tahun 2007 dan 2008 dan pada julang julang kali pada tanggal 15hb Oktober sehinga akhir November ini saya berada di QLD & NSW Australia untuk berjumpa dan melihat sendiri farm mereka di sana.Di samping mencari baka-baka Boer dan Kalahari terbaik di Australia.Di QLD seperti yang anda sedia tahu ada beberapa nama farm yang terkenal seperti TERRAWEENA Boer goat Stud, CHEVREDOR Boer Goat Stud, YARRABE Boer Goat Stud WILLIAM Boer Stud dan yang lain-lainNya.
Di NSW pula seperti JIMboer Boer Goat Stud, PACIFICA Boer Goat Stud ILLOURA Park Boer, DUDAUMAN PARK dan lain-lain.

Sepanjang jangka masa hampir dua bulan saya menginap di Gold Coast dan akan mejelajah ke Farms tersebut dengan kereta sambil ingin menyelami pandangan di pendalaman Australia dan ingin mengetahwai betapa indahnya bumi cipatan Allah.

Loaksi pertama yang saya tuju Cheverdor, ianya terletak di Miles QLD. kira-kira 400 km daripada Gold Coast. Laurie & Rosemary menyambut kedatangan kami dengan ramah.
Banyak juga tips-tips yang mereka berikan sebagai panduan untuk menternak kambing Boer.
Cherverdor mengunakan baka dari bloodline snake bagi boer terbaik mereka.Stud mereka memang cun-cun …harga pun boleh tahan maklum je bloodline snake.Tapi memang tak rugi kalau dapat baka dari bloodline tersebut… umur 3 bulan tapi dah macam umur 5-6 bulan. ….. opsss letih pulak saya akan sambung lagi kemudian… dengan gambar-gambar bloodline snake di Chevredor.